A stratégia célok nélkül érthetetlen zagyvaság. Amint tiszta a cél és megjön a késztetés az eléréséhez, automatikusan szuper stratégiákat tudunk hozzá alkotni. Három szemléletes példa segít ebben.
1
Egy marketing vezetővel egyszer stratégia alkotásról beszéltünk. A legérdekesebb – konkrétumok nélkül – a felsorolásában szereplő mondatok eleje:
- melyek a szükséges előfeltételei a …
- milyen lehetőségeid vannak és mit érdemes most tenni a …
- mit tegyél cégvezetőként, hogy sikeres legyen a …
- mire figyelj, ha brandet építesz …
- merre tart a magyar piac, mire készülj a közeljövőben
2
Egy másik vezető – aki szerint stratégia nélkül senki nem lehet sikeres – az agrárium egy fontos ágazatához gyárt berendezéseket. Célja a hosszú távú működés, mivel felmérései szerint a piaca most alakul és nagy bővülésre számíthat. Az Ő mondatai így kezdődtek:
- hosszú távú működés
- fenntarthatóság
- külföldi piacok
- gépesítés
- bő termékválaszték
- társadalmi értékek megóvása
3
Megint másik forrás (Magyar Üzleti Világ: „Stratégia nélkül nincs siker”) szerint a stratégia választ ad arra a három kérdésre, hogy Kik szeretnénk lenni (misszió), Mivel akarunk foglalkozni (Vízió) és Milyen képességekkel akarunk rendelkezni (sikerpotenciál). Ehhez ezeket a kérdések fognak rávezetni:
- mit szeretnének a vevőink
- mi mozgatja őket
- hol vannak azok a pontok, ahol kiszolgálhatjuk őket
- milyen fejlődési irány jellemzi a konkurenciát
- hogyan lesz olcsóbb a termelés
- hogyan lehet magasabb a hozzáadott érték
- egy erős piaci szereplő belépése hogyan változtatná meg a piacunkat
Hát nagyjából ez a stratégia: felkészülni, hogy milyen hozzáállással, milyen alapelvek mentén, milyen képességekkel, mit kell/lehet/érdemes tenni a cél érdekében, az adott körülmények között.