fbpx

Önnek is segítünk - védjegy a cégvagyonért

Teremtsen védjegyeinek és szabadalmainak törvény szabta jogi környezetet, hogy cége szellemi tulajdonait a megfelelő iparjogvédelmi biztonság vegye körül. Miért kell védjegy bejelentéshez egy védjegykezelésre szakosodott ügyvéd a megfelelő speciális minősítésekkel? Mi az a titokzatos védjegykutatás és mire jó? Ki fogja megvédeni védjegyünket, ha másolják vagy támadják(védjegybitorlás)? Ki védi meg Önt, ha nem szándékosan, de sértette más védjegyét? Hogyan segíthetünk Önnek is kitalálni a megfelelő védjegyet, logót, márkanevet, terméknevet, elnevezést, vagy meghatározni a dizájnt és a csomagolást? Nézzük meg részletesen.

A védjegy nem ördöngösség - segít nagyobb szeletet vágni a piaci tortából. Tapasztalatunk szerint a vállalkozások túl sokáig várnak, amíg bejegyzik védjegynek alkalmas szellemi termékeiket. Pedig tele vagyunk oltalom nélküli szellemi termékkel (logó, cégnév, dizájn, szlogenek), amire a konkurencia bármelyik pillanatban lecsaphat. Teljeskörű védjegy ügyintézési szolgáltatásunk arra szolgál, hogy a vállalkozók felismerjék, milyen szellemi termékek birtokában vannak, azokat saját céljaik érdekükben hogyan használhatják, valamint vitás esetekben milyen pozícióból tárgyalhatnak. A végeredmény nagyobb piac, nagyobb biztonság, nagyobb távlatok.

A jó védjegy egyben érzés is, de ezt el kell érni

Néhány márka már elérte, hogy kiemelkedjen a piaci szereplők közül. Pedig a konkurencia támadta hasonló elnevezésekkel, formákkal, emblémákkal, megjelölésekkel. A védjegyek és a formatervezési mintaoltalmak által biztosított oltalmakkal azonban kizárólagos használati jogot nyertek, a márkák így egyedivé, összetéveszthetetlenné váltak. Sőt, egy emberi alapszükséglet kézenfekvő megoldásához tudták társítani. A képen például a szomjúság oltáshoz. Ez a védjegy annyira erős lett, hogy ha szomjasok vagyunk, sokszor eszünkbe jut lehetséges megoldásként. A védjegyek szerepe az áruk, szolgáltatások megkülönböztethetősége a versenytársak termékétől, illetve a gyártó/szolgáltató azonosítása az egyértelmű gondolati kapcsolódás érdekében. Ezért különböztetjük meg a cégeket, márkákat, termékeket, szavakat, színeket, formákat. És hogy ne legyen vita, a védjegyeket az egész világon, minden jellemzőt felsoroló adatbázisokban rendszereznek a szellemi tulajdonnal foglalkozó nemzeti hivatalok. Ha mégis vitára kerül a sor, ügyvédet KELL fogadnunk a jogi képviseletre, akinek nem árt, ha ez a szakterülete és rendelkezik néhány ide vonatkozó hivatalos minősítéssel.

Védjegy bejelentésnél mire kell figyelni?

  1. Tudnunk kell, mely szolgáltatás vagy áru tekintetében igényeljük a védjegyoltalmatNemzetközileg elfogadott áru osztályozás alapján kell választanunk.
  2. Nem árt tudni azt sem, melyik védjegyfajta illik leginkább a védendő áruhoz vagy szolgáltatáshoz. A védjegy vonatkozhat szóra, betűre, alakzatra, ábrára, stb…
  3. Meg kell vizsgálnunk a bejelentésünket abból a szempontból is, nem ütközik-e valamely kizáró okba, ami lehetetlenné teszi a lajstromozását. A védjegykutatás például segít megállapítani, hogy a védjegy megfelel-e a lajstromozási feltételeknek, illetve, hogy vitatható lesz-e hasonlóság miatt.
  4. Szükség lesz a benyújtás során zajló hatékony hivatali kommunikációra, mert a lajstromozásra irányuló eljárás orvosolható és orvosolhatatlan kizáró okokat rejt magában. Ha ezeket a hivatal észrevételezi, hatékony reakciókra van szükség. Előfordul olyan eset is, hogy nem a hivatal emel kifogást, hanem egy megjelölés vagy védjegy használója, akit sért a mi bejelentésünk.
  5. Komoly piaci verseny esetén hasznos segítség, ha valaki tudja, hogyan lehet felgyorsítani a bejelentési eljárást. 
  6. Megfelelő felkészüléssel előzzük meg, hogy a folyamat elakadjon. (Nehogy úgy járjunk, mint Mariah Carey…)
A bejelentés feltétlen kizáró okait érdemes előre tudni. Ezek közé tartozik, ha valaki a piacának egészére vonatkozóan ki akar sajátítani valamit, amit nem lehet. Nem lehet védjegy például a "műanyag játék" leíró szerkezet, vagy a "kés/villa" gyakran használt piktogram.

De mi is a védjegy?

A védjegyoltalom kizárólagos jogot biztosít a védjegy használatára. A védjegy áruk, vagy szolgáltatások megkülönböztetésére szolgáló olyan megjelölés, amely segíti a fogyasztók tájékoztatását az áruk, szolgáltatások eredetéről. A megjelölésre kért védjegyoltalom azokra az árukra és szolgáltatásokra terjed ki, amelyekre az oltalmat igényeljük, tehát az árujegyzék a védjegyoltalom terjedelmét határozza meg.

A védjeggyel az áru vagy szolgáltatás eredetét azonosítjuk, ami megjelenhet márkanév, logó, grafika, szlogen, típus, szín, hang és számos más jellemző módon vagy ezek együttes formájában. A lényeg az egyediség, megkülönböztethetőség, tehát úgy kell meghatározni, hogy egyértelmű, pontos, önmagában teljes, könnyen hozzáférhető, érthető, tartós és objektív módon
megjeleníthető legyen.

A vásárlóban ez az azonosítás szintén megtörténik és segítségével kialakul bennük a márka érzés, vagyis amit az áru/szolgáltatás kapcsán éreznek. Ha ez az érzés jó, a védjegy értékes lesz. 

Akkor mi a logó, vagy a márkanév?

Védjegyként legtöbbször márkanevekkel és logókkal találkozunk. A márkanév és a logó tipikusan az a megjelölés forma, ami alkalmas arra, hogy megkülönböztesse termékünket vagy cégünket egy másiktól. Ezért védjegyoltalmat igénylünk rájuk. El kell tudnunk dönteni, hogy a védjegyoltalmat csak kifejezésre és/vagy ábrára, egy szóra vagy szóösszetételre, és hogy színesben vagy fekete-fehérben igényeljük.

Egy cég védjegy portfóliójának kialakításakor számos védjegy fajtát kell használnunk. A védjegyfajtákat az alapján határozták meg, hogy mit kell körülírni. A védjegyfajták leírásának módját pedig úgy, hogy azt hogyan lehet egyértelműen körülírni. Ezért külön kell levédeni például a logót, a cég nevét, a márkanevet, a szlogent, de akár az áru vagy csomagolás formáját is.

Mit ad cserébe a védjegy?

Hú de szomjas lehet! Vajon jól esik neki? A védjegy a hivatalosnak tűnő "áru eredetének azonosításán" kívül a vásárlónak segít tudatos gondolattá formálni az érzést, amit az élményhez társít. Az emlékezetes érzés így könnyebben lesz kimondható, reprodukálható. A kereskedelem számára ez nagyon fontos.

A védjegy üzleti hasznot termel. Haszna a védjegy eszmei értéke, amit a vásárlókban alakul ki a védjegyezett termék vagy szolgáltatás használatakor. Amennyire szívesen használják a védjegyezett terméket, annál többet ér a védjegy. A vállalkozásba invesztáló befektetők a cégérték felmérésekor ezt az értéket is figyelembe veszik. 

A védjegy vagyoni értékű jog, a könyvekben szerepeltethető(!) vagyonelem. A világ legértékesebb márkája 2021-ben az Apple, a maga 263 Milliárd dolláros márkaértékével.

Hogyan kell védjegyeztetni?

Végig kell menni a törvény által előírt nyilvántartásba vételi folyamaton, aminek során be kell sorolni a terméket/szolgáltatást és elvégezni a hivatali adminisztrációt. De ennyi soha nem elég. A védjegyeztetés akkor van kész, ha megszületett a döntés a lajstromozásról (és remélhetőleg nem az elutasításról).

Hogyan kell jól védjegyeztetni?

Most térünk ki arra, miért kell egy bárki által elvégezhető hivatali eljárást szakértőre bízni. Mondjuk egy olyan ügyvédre, aki fel tud mutatni egy hivatalos iparjogvédelmi szakértői minősítést. A védjegyoltalmi igény bejelentéséhez jellemzően nem írják elő, hogy szakember segítsen megállapítani a helyes védjegyfajtá(ka)t. Ahogy azt sem, hogy védjegy kutatással kerüljük el a felesleges költségeket. Szintén hiányzik minden útmutatóból, hogy a bejelentő űrlapon melyik rovat mit jelent. Meglepetés érhet bárkit akkor is, amikor a hivatal nem a lajstromba vételről értesít, hanem módosításra, hiánypótlásra szólít fel és nem teljesen világos, mit is kéne tennünk. Tapasztalattal, rugalmassággal és szakértelemmel állunk rendelkezésére! Sikeres, zökkenőmentes védjegy bejelentéséhez szívesen leszünk szakmai partnere.

Kinek a védjegyét fogják lajstromozni?

Védjegy oltalmat akkor kaphatunk, ha a bejelentés megfelel az egyáltalán nem egyszerűen teljesíthető törvényi feltételeknek, amit a hivatal is vizsgálni fog. Hogyan?

A védjegy lajstromozásának jogszabályban, egyezményekben előírt feltételei és szabályai vannak. 

A megjelölésnek alkalmasnak kell lennie a lajstromozásra. Számtalan okból lehet alkalmatlan egy megjelölés arra, hogy védjegyként lajstromozzák. 

A bejelentési eljárás szintén számos követelményt támaszt a bejelentő irányába. Határidők, díjak, elsőbbségi igények, hosszabbítás, mulasztások… Rengeteg eljárási szabálynak kell megfelelnünk, sok mindenben kell előrelátóan döntenünk.

Amennyiben sikeresen kiválasztottuk az alkalmas és megfelelő megjelölést, és eredményesen végigértünk a bejelentési folyamaton, a hivatal lajstromozni fogja a védjegyünket, mégpedig a bejelentési napra visszamenőlegesen! 

Mit jelent ez?

Amennyiben sikeresen lajstromozták védjegyünket, a bejelentés napjától jogosultak vagyunk a védjegy kizárólagos használatára, hasznosítására.

Árujegyzéket kell használnunk

A védjeggyel oltalmazott árukat/szolgáltatásokat körültekintően kell kiválasztanunk, melynek során  figyelembe kell venni a rövid és hosszú gazdasági célokat, a védjegyeket ugyanis ezek áruk/szolgáltatások tekintetében kell használnunk, ellenkező esetben megszűnik az oltalom. Az árujegyzék összeállításának költséghatékonysági szempontjai is vannak.

A megfelelő védjegyfajtákat kell megjelölnünk

A védjegyfajták határozzák meg a védjegy formába öntését. Ennek megfelelően az alábbi védjegyfajták oltalmát kérhetjük termékünkre, szolgáltatásunkra:

  1. szóvédjegy
  2. ábrás védjegy
  3. térbeli védjegy
  4. pozíció védjegy
  5. mintázat védjegy
  6. színvédjegy
  7. hangvédjegy
  8. mozgásvédjegy
  9. multimédia-védjegy
  10. hologram-védjegy
  11. egyéb védjegyek

Védjegy gyorsinfó

  • Az áru, szolgáltatás megkülönböztethetőségét, a védjegy kizárólagos használatának jogát
  • Áruk, szolgáltatások
  • Korlátlan ideig hosszabbítható
  • Olyan megjelölés, ami egyértelműen és pontosan ábrázolható
  • Azon országok, ahová az oltalmat igényeljük
  • benyújtás -> bejelentési nap elismerése -> díjfizetés -> alaki vizsgálat -> érdemi vizsgálat -> kutatás -> meghirdetés -> lajstromozás
  • Egy megjelölésre egy oltalom kérhető; Benyújtást követően a megjelölés már nem módosítható

Védjeggyel kapcsolatban kérheti

Pont idevág

Lapozzon, ha további szellemi alkotásokkal kapcsolatos alapfogalmakról olvasna

Mi az, ami soha nem lesz védjegy?

Sokan gondolják, hogy minden levédhető, csak körül kell írni. Az illatok például nem védhetők le, mert nem ábrázolhatók. De van más kizáró ok is, például ha védjegy oltalmi igénnyel ki szeretnénk sajátítani egy mindennap használatos szót, vagy megjelölést.

Nem részesülhet védjegyoltalomban a megjelölés, ha kizárólag olyan jelekből vagy elemekből
áll, amelyeket az általános nyelvhasználatban, illetve a tisztességes üzleti gyakorlatban
állandóan és szokásosan alkalmaznak [Vt. 2. § (2) bek. b) pont].

Természetesen egy hétköznapi szó nem csak az általános jellege miatt nem helyezhető oltalom alá, hanem azért is, mert az árukat vagy szolgáltatásokat magukban foglaló kereskedelmi területeken már mindennaposan használják. Mondhatjuk úgyis, hogy “már foglalt” bizonyos tekintetben.

 

Miért kell védjegy oltalmat kérni bármire is?

Az ötlet miatt

Ahhoz, hogy egy védjegy bejegyzésre alkalmas dolgot ne hasznosíthasson más, körül kell írni, hogy mi az és hogy néz ki. Ha körül van írva, minden más már csak másolat. Létrehoztuk a kis monopóliumunkat.

A hasznok miatt

A jó termékhez/szolgáltatáshoz jó élmény társul. Az ilyen védjegyek emelik az áru/szolgáltatás értékét, javítják a vállalkozás piaci megítélését. A védjegy forgalomképes vagyoni értékű jog, amely a vállalkozás pénzben kifejezett cégértékét is növeli.

Kié a védjegy?

A dicsőség a jogosulté

A védjegy bejelentője a védjegy jogosultja, választása szerint rendelkezhet a védjeggyel, jogosultként feltüntetik a védjegylajstromban.

A védjegy használatát kizárólag a bejelentő határozhatja meg a lajstromozásban foglaltak szerint. A védjegy eladható és a cégértéket is növelheti.